Home | Contact | Zoeken  
Terug naar de homepage  
sleep/duwboot Pacific
De krab
Decompressiekamers in container
Pontons met kraan
Lassen
Branden
Beton storten
Berging
Pijplijn-assistentie
Video-inspectie
In-shore algemeen
Ondergrondse bouw
Specials
Werkschip de krab
Drijvende bok
Kraanponton
Een duikpak als overall
Goed gereedschap
Innovatieve technieken
Downloads
In-shore
Varend materiaal
Koppel pontons
 


  Aanmelden voor onze nieuwsbrief? 

 

2011

Plaatsen vuilbarriëre bij de sluis te Ulft

Door Duik- en lasbedrijf Boeren is er dit jaar bij de sluis te Ulft een vuilbarriëre geplaatst. Het doel van de vuilbarriëre is om het vuil naar een kant te geleiden zodat het makkelijk verwijderd kan worden.


2011

Plaatsen van droogzetschotten in Sluis Weurt

In 1920 is een begin gemaakt om tussen Weurt en Heumen een kanaal te graven om de Maas met de Waal te verbinden. Dit is het Maas-Waalkanaal geworden wat op 27oktober 1927 door koningin Wilhelmina werd geopend.Vóór die tijd moesten schepen een omweg van circa 100 km maken om van Heumen naar Nijmegen te komen, waarna het Duitse achterland bereikt kon worden.
Het 13,4 kilometer langekanaal, dat loopt van Weurt (ten westen van Nijmegen) naar het zuiden en eindigt bij Heumen, kreeg een sluis bij Heumen en bijWeurt.

De aansluiting van de Maas en het Maas-Waalkanaal vormt het drieprovinciënpunt tussen Gelderland, Limburg en Noord-Brabant
De oude sluis bij Weurt is 16 meter breed en heeft drie sluisdeuren, zodat ook met een halve kolk geschut kan worden.
In verband met de verbreding van het Maas-Waalkanaal van 60 naar 92 meter en het daardoor toenemende scheepvaartverkeer werd in de jaren ''70 een tweede sluis gebouwd.
De sluisdeuren van de oude sluis, zijn zogenaamde roldeuren:ze rollen over rails op de bodem van de sluis.

Voor het wegverkeer werd een hefbrug over de sluis gebouwd, die nog steeds in gemoderniseerde vorm aanwezig is. De deuren van de oude sluis kunnen worden geballast, dit om het gewicht van de deur aan te kunnen passen aan de waterstand.
De brug wordt bewogen door 4 draden die de uitgebalanceerde brug makkelijk omhoog kunnen trekken.Sinds 1920 is er al het nodige aan de sluis veranderd.

Dit jaar, 2011, heeft Duik- en lasbedrijf Boeren van Rijkswaterstaat de opdracht gekregen een plan te ontwikkelen om het onderhoud aan de sluisdeuren te vergemakkelijken.

Normaal kun je de sluisdeuren in Weurt er voor onderhoud of aanverwante zaken  alleen uitlichten bij een waterstand van 7,5 meter. Deze hoge waterstand komt de laatste jaren echter steeds minder vaak voor. Om dit probleem op te lossen zijn er door Duik- en lasbedrijf Boeren voorzieningen getroffen om ook bij een lagere waterstand er voor te kunnen zorgen dat de sluisdeuren er uitgelicht kunnen worden.

In iedere kadewand is een 18 meter hoge sleuf gehakt van circa 100x100 cm waarin een voorziening is aangebracht voor het plaatsen van droogzetschotten. Door het plaatsen van deze schotten kan men het water in de sluis op de gewenste hoogte brengen om het werken aan de sluisdeuren te vergemakkelijken.

Van deze aangebrachte voorziening is normaliter weinig te zien omdat deze zich achter het remmingwerk bevindt.

Om het werk uit te kunnen voeren is er eerst een droogzet kuip geplaatst. Een saillant detail is dat juist door een aanhoudende hogewaterstand de werkzaamheden enige vertraging hebben opgelopen!

 


2011

Plaatsen veiligheidsbarriëre sluis De Pol – Gaanderen

Duik- en lasbedrijf Boeren heeft onlangs bij sluis De Pol te Gaanderen een veiligheidsbarriëre aangelegd. Met het plaatsen van een veiligheidsbarriëre wordt voorkomen dat de scheepvaart te dicht bij de stuw kan komen.


Het is de bedoeling dat sluis De Pol te zijner tijd door toeristen die de Oude IJssel bevaren zelf bediend kan worden.

Hoe passanten sluis De Pol straks zelf kunnen bedienen, is nog niet exact bekend. Volgens  het waterschap Rijn en IJssel komt er mogelijk ter plaatse een knop die de toeristen kunnen indrukken zodra dit op afstand mogelijk wordt gemaakt door een toezichthouder die de sluis via een camera overziet. "Je kunt daar niet een knop neerzetten die Jan en alleman zomaar kan indrukken, want dan zou baldadige jeugd de sluis voortdurend kunnen openen", aldus een woordvoerder van het waterschap. Per jaar passeren nu zo'n honderd boten sluis De Pol. Het sluizencomplex met stuw is nu voor wandelaars en fietsers helemaal afgesloten. Straks, na een renovatie van de historische sluis, kunnen zij er de Oude IJssel oversteken.

De bedoeling is dat de luis een toeristisch kruispunt wordt. Mensen met een fiets aan boord kunnen dan bijvoorbeeld bij de sluis aanmeren en een eind gaan fietsen.

Met de stichting Pieterpad zijn besprekingen gaande om de oversteek bij de sluis op te nemen in de bekende wandelroute.

 


Berging Luik.

Eind 2010 werd DLB benaderd voor een wrak onderzoek van twee lichters die gezonken waren in de haven van Luik Belgie, begin 2011 kreeg DLB de opdracht om te assisteren bij het bergen van de wrakken.

Een eigen vrachtwagen met bergingsmateriaal ging onderweg naar Luik, en de duikers troffen  eerst voorbereidingen zoals voorloopstroppen plaatsen en gaten voor hijskettingen in het wrak te branden, daarna kwamen er 2 x 700 tons kranen van Sarens om de wrakjes er uit te lichten.

Zodra het wrak op de wal werd gezet begon de opdrachtgever met het slopen.


Appeltern installatie Bolina vuilbarriere 

Op  11 en 12 april 2011 heeft DLB een 150 meter lange Bolina vuilbarriere geïnstalleerd bij het gemaal Bloemers te Appeltern.

Voor de barrière te installeren werden er eerst twee palen de bodem in getrild.

De vuil barrière drijft het vuil richting de roosters van het gemaal waar het met automatische knijpers verwijderd kan worden.


 

Over DLB

Uitgevoerd werk

Algemene voorwaarden

Nieuwsbrief

Media

Gastenboek